Review: online pianoles bij Pianoles van René (2022)

Geschreven door pianodocent Ruben Weverling op 29 augustus 2022

Pianocursussen zijn er tegenwoordig in overvloed.

Als je wilt beginnen met pianospelen, hoef je alleen maar je computer aan te zetten. Hoewel dit een enorme luxe is, kan het ook tot keuzestress lijden.

Om je een handje te helpen gaan we de cursus Pianoles van René, ontwikkeld door René Knops, met je bespreken. Zo weet je precies wat je kunt verwachten van deze populaire online cursus.

Wie is René Knops?

René Knops is een getalenteerde pianist die zich zijn hele carrière heeft ingezet voor het leren van pianospelen. Zijn passie voor muziek begon op jonge leeftijd, toen hij zelf begon met pianolessen. Tijdens zijn studie heeft hij van zijn passie zijn werk kunnen maken. Als toetsenist heeft hij vaak opgetreden met koren en bands. Ook als soloartiest heeft hij een naam voor zichzelf kunnen maken.

In 2003 besloot René zijn eigen muziekschool op te richten. Na een opleiding te hebben gevolgd aan de gevierde Royal College of Music in Londen, heeft hij een professioneel plan op kunnen zetten om zijn passie voor muziek door te geven aan zijn leerlingen. Zijn muziekschool ‘De Piano’, die te vinden is in Berkel-Enschot, Noord-Brabant, is onder andere door Renés enthousiasme voor lesgeven een groot succes geworden.

Tien jaar later, in 2013, besloot René zijn liefde voor lesgeven verder uit te breiden. Hij is begonnen met het geven van online pianoles. Vergeleken met andere pianisten was hij er vroeg bij: online pianoles leren was destijds een nieuw verschijnsel. René wist er echter al snel een succes van te maken. Zijn professionele formule voor het geven van pianoles sloeg namelijk ook bij online leerlingen aan. Renés enthousiasme is nou eenmaal moeilijk te weerstaan.

In zijn cursus Pianoles van René staat plezier voorop. Zijn grootste doel is om meer mensen van muziek te leren genieten. Sinds 2013 heeft hij zijn online pianolessen continu kunnen verbeteren. Het eindresultaat is een uiterst populaire pianocursus en duizenden tevreden leerlingen.

Wat voor cursus is "Pianoles van René"?

De piano cursussen die online te vinden zijn, kunnen ontzettend verschillen van elkaar. Daarom is het belangrijk om te weten wat je kunt verwachten voordat je je portemonnee trekt. De manier van lesgeven moet namelijk overeenkomen met jouw gewenste leerwijze.

Op pianolesvanrene.nl ziet dat er als volgt uit:

Hoe zien de lessen eruit?

Bij Pianoles van René kun je aan de hand van video’s de cursus volgen. De video’s zijn ingedeeld in 4 verschillende pakketten. Het eerste pakket is voor beginners, en elk opeenvolgend pakket loopt op in moeilijkheidsgraad. Nadat je alle videolessen hebt gevolgd, ben je volgens René in staat om zelfstandig piano te spelen.

In totaal zijn er meer dan 100 lesvideo’s die je kunt volgen. Ook ontvang je de nodige pdf's met schriftelijke informatie die je altijd kunt raadplegen. Na de aanschaf van een pakket heb je onbeperkte toegang tot het lesmateriaal. In principe is het de bedoeling dat je de lessen stap voor stap volgt. Een pakket is namelijk een direct vervolg op de lessen uit eerder pakketten. Dit kan het lastig maken om halverwege in te stappen. Als je al ervaring hebt met pianolessen, kan dit lastig zijn.

Het duidelijke stappenplan is daarentegen een uitkomst voor leerlingen die aan het begin van hun muzikale avontuur staan. Door alle lessen stapsgewijs te volgen, weet je zeker dat je geen belangrijke informatie misloopt. De duidelijke structuur kan je bovendien helpen motivatie en discipline op te bouwen.

Voor wie is de cursus bedoeld?

In principe is Pianoles van René geschikt voor jong en oud. Als je de beoordelingen van de cursisten leest, zul je merken dat er veel senioren gebruikmaken van de pianolessen. Dit is een goed teken, want het laat zien dat je nooit te laat bent om te beginnen. Uiteraard zijn er ook jongere cursisten te vinden. Van tieners tot pensionado’s – iedereen lijkt tevreden te zijn over de leerstof van René.

Wat kinderen betreft, is niet duidelijk of de cursus geschikt is. René laat hier op zijn website zelf niets over los. Toch kunnen we aannemen dat kinderen van rond de 14 de cursus zonder al te veel moeite kunnen volgen. Jongere kinderen kunnen moeite hebben met de informatie op de pdf-documenten. Ook kunnen zij niet de vruchten plukken van de community die deze cursus zo bijzonder maakt. Uiteraard kan dit voor elk kind anders zijn. We raden je aan om als ouders contact op te nemen met René over deze kwestie.

Hoe lang duurt de cursus?

Op de website van René wordt aangegeven dat je de cursus binnen 12 weken kunt afronden met maar 10 minuten oefening per dag. Hoewel dit met een korreltje zout genomen kan worden, kan wel gezegd worden dat dit geen langdurige cursus is. Toch wordt beweerd dat je in deze cursus net zoveel kennis opdoet als met 3 jaar traditionele pianoles. Voor de meeste leerlingen zal het hoogstwaarschijnlijk nodig zijn om meer dan 10 minuten te oefenen. Ook is het geen ramp als je langer dan 3 maanden over de cursus doet.

Omdat het hier om videolessen gaat, kun je natuurlijk zelf het tempo aangeven. Je kunt zo langzaam of snel als je zelf wilt door het lesmateriaal heen gaan. Ook kun je een videoles meerdere keren herhalen als je moeite hebt met de stof. Dit geeft je een geweldige flexibiliteit. Natuurlijk geldt wel dat hoe meer je oefent, hoe beter de resultaten zullen zijn. Wel geeft René je de optie om ook met een druk leven piano te kunnen leren spelen.

Moet je noten kunnen lezen bij de cursus?

In principe hoef je geen noten te lezen tijdens de cursus. Dit komt namelijk pas in het 4e en laatste pakket ter sprake. In de eerste 3 pakketten leer je voornamelijk de praktische kennis van het pianospelen. Pas als je je daarmee op je gemak voelt, kun je het leren van noten tackelen. Met die kennis kun je vervolgens gebruikmaken van alle bladmuziek die je maar kunt vinden.

René laat het in feite aan de leerling over om te bepalen of het lezen van noten nodig is. In de eerste 3 pakketten worden de noten achterwege gelaten. Als je zelf vindt dat dit voldoende is, is het volgen van het 4e pakket niet nodig. Wil je graag meer leren over de piano en muziektheorie? Dan is het notenpakket een perfecte aanvulling in de cursus.

Deze flexibiliteit is aantrekkelijk voor nieuwe leerlingen die zich geïntimideerd voelen door het lezen van noten. Gloednieuwe pianisten willen natuurlijk liever zo snel mogelijk hun favoriete nummers spelen, in plaats van te werken met theoretische informatie. Na meer geleerd te hebben over de piano kan het daarentegen voelen als een verrijking om noten te leren lezen.

Is er een mogelijkheid voor feedback?

Veel mensen zijn sceptisch over online cursussen, omdat ze geen feedback kunnen ontvangen over hun vooruitgang. Gelukkig is het ontzettend makkelijk om direct contact met René op te nemen bij brandende vragen. Ook kan hij je advies geven als je er zelf even niet meer uitkomt.

Als je leerling wordt bij de cursus van René, krijg je bovendien toegang tot de community. Hier kun je met andere leerlingen overleggen, en elkaar advies geven. Dit is een geweldige manier om ook op sociale wijze actief te blijven met pianospelen. Door over de ervaringen van anderen te leren, kun je zien wat je precies te wachten staan. Ook heb je de mogelijkheid om video’s en foto’s te uploaden. Zo kun je geweldig pronken met je vooruitgang, en krijg je advies over mogelijke verbeterpunten.

Een leeromgeving als deze kan ontzettend nuttig zijn. Niet alleen kun je kennismaken met medeleerlingen, je kunt ook 24/7 terecht voor handige tips en leuke mededelingen. Het deel uitmaken van de community kan een enorme boost zijn voor je motivatie. Besluit je met Pianoles van René piano te leren spelen? Dan wordt het je zeker aangeraden om hier gebruik van te maken.

Kun je de cursus op een keyboard volgen?

Of je nou een vleugel, een digitale piano of een keyboardje hebt, je kunt er bij deze cursus zonder moeite mee terecht. René heeft zelf piano leren spelen op een tafelorgeltje. Hij weet daardoor als de beste hoe je piano leert op een instrument dat iets afwijkt van een traditionele piano.

Een keyboard is hetzelfde ingedeeld als een piano, maar heeft minder toetsen. In het begin zul je daardoor geen behoefte hebben aan deze extra toetsen. Hoe beter je wordt in het spelen, hoe liever je misschien toch alle toetsen kunt gebruiken. Dit is een overweging die je zelf kunt maken. Natuurlijk kun je altijd beginnen met een keyboard (aangezien dit een goedkopere optie is) en later overgaan op piano.

Uit welke lespakketten kun je kiezen?

Zoals we al hebben vermeld, bestaat de cursus uit 4 pakketten. Daarnaast kun je ook kiezen voor een bonus cursus. Hier zullen we kort nagaan wat er in elk pakket besproken wordt.

Cursus 1: Pianogeheimen instapcursus

In de eerste cursus van Pianoles van René ontvang je een introductie tot de wereld van de piano. Hierin wordt de basis gelegd voor de volgende pakketten, die iets technischer zullen zijn. Het hebben van deze basis is fundamenteel voor het leren van pianospelen. Ook is het een luchtige en leuke inleiding voor de rest van de cursus.

De eerste cursus bestaat uit 10 videolessen. Ook ontvang je een akkoordenboek, een cursusboek en extra instructievideo’s. Met de lesstof kun je binnen 2 weken al enkele liedjes spelen op de piano. Dit is geweldig voor beginners die graag snel resultaten willen zien. De snelle vooruitgang is namelijk een geweldige motivatie om door te gaan met leren.

Om te beginnen met Cursus 1 heb je nul ervaring nodig met pianospelen. Dit maakt het toegankelijk voor iedereen die graag muzikaler wil worden. Ook krijg je direct toegang tot de community. Je kunt dus direct feedback van andere leden ontvangen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Als je als kind al een paar pianolessen hebt gehad, is het wellicht mogelijk om Cursus 1 over te slaan. Veel stof die je al kent, zal hoogstwaarschijnlijk herhaald worden in deze lessen. Natuurlijk kan je het gebruiken als opfrisser, of om te wennen aan de structuur van de cursus.

Cursus 2: Snelstart Piano Beginnerscursus

Dit pakket is waar het allemaal is begonnen voor René. Cursus 2 is dan ook het belangrijkste deel van de cursus. Hier begin je écht piano te leren spelen. Het fijne is dat je niet meer hoeft te wennen aan de leerwijze, de lesstructuur en de community. Dit heb je al in de eerste cursus gedaan. Hierdoor kun je vol vertrouwen aan de slag gaan om een echte pianist te worden.

Hier kom je precies te zien wat de formule van René Knops zo bijzonder maakt. In Cursus 2 volg je 6 modules, met in totaal meer dan 70 lessen. Je leert aan de hand van leuke en populaire nummers piano te spelen. Vergeleken met de eerste cursus, zul je merken dat het allemaal iets ingewikkelder wordt. Laat dit je niet afschrikken. Piano leren spelen, kost tijd. Het is daarom ook absoluut niet raar als je wat extra tijd nodig hebt om dit pakket af te ronden. Herhaal lessen zo vaak als je nodig vindt. Dit zal op de lange termijn zijn vruchten afwerpen.

Je kunt ervan uitgaan dat Cursus 2 het hoofdonderdeel van Pianoles van René is. De rest van de cursus is hier omheen gebouwd. Wil je dus alleen de essentiële kennis opdoen? Dan is dit pakket de vanzelfsprekende keuze. Vervolgens kun je bepalen of je verder wilt gaan met de cursus van René, of dat je genoegen neemt met de kennis die je hier hebt opgedaan.

Gevorderden Cursus 1

Nadat je een goede basis hebt opgebouwd in de Beginners Cursussen, kun je je kennis uitbreiden met de Gevorderden Cursussen. Hier leer je omgaan met nieuwe technieken en termen. Denk bijvoorbeeld aan mollen en kruizen, triolen en verschillende maatsoorten. Onder begeleiding van Cor en een orkest kun je prachtige nummers leren spelen.

Ook is Gevorderden Cursus 1 geschikt voor pianisten die al meerdere lessen hebben gehad, en daardoor de Beginners Cursussen kunnen overslaan. Als je noten kunt lezen en met twee handen kunt spelen, is dit een goed pakket om mee in te stappen. Ook is het een goede manier om je geheugen op te frissen als het gaat over de basis van muziektheorie.

Cursus 3: Vervolgcursus

In de vervolgcursus gebruik je alle opgedane kennis over pianospelen om meer diepgang in je spel te creëren. Hier zul je meer gebruik gaan maken van akkoorden, en zul je vrijer en persoonlijker piano leren spelen. Ook komt er in deze fase van de cursus wat muziektheorie bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan kwintencirkels en akkoordenschema’s. Dit zijn termen die nu misschien een afschrikker zijn, maar tegen de tijd dat je bij Cursus 3 bent zal dit een stuk minder intimiderend zijn.

René noemt de vervolgcursus ook wel de ‘Yes fase’. Hiermee bedoelt hij dat alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen, en je met stukken minder moeite piano kunt gaan spelen. Zie dit als een soort Eureka moment, waarna je een gevoel krijgt voor je instrument. Je zult minder hoeven na te denken over de muziek, en meer op gehoor kunnen spelen.

Deze cursus bestaat uit 30 videolessen. Ook krijg je te leren hoe improviseren op de piano werkt. Reken bij Cursus 3 daarom op wat meer zelfstandig oefenen zonder lessen te volgen. Het gaat hier vooral om het trainen van je gehoor. Hoe meer je hieraan werkt, hoe beter je zult klinken. Natuurlijk helpt René je goed op weg. In de community kun je je geïmproviseerde spel laten horen.

Cursus 4: Noten Lezen en Spelen

In de laatste cursus leer je hoe je bladmuziek kunt lezen. Na dit te hebben afgerond, kun je ook zonder video tutorials piano spelen. Noten leren lezen is niet voor iedereen een prioriteit, en is ook zeker geen vereiste voor het spelen van piano. In de eerste 3 cursussen wordt daarom niet of nauwelijks met noten gewerkt. Op dit moment kun je dus al redelijk goed piano spelen. Het is aan jou of je het nodig vindt om ook noten te kunnen lezen.

De cursus verschilt hier van andere online pianocursussen. Daar worden noten direct toegepast, om leerlingen er geleidelijk aan te laten wennen. René maakt het leren van noten lezen echter optioneel. Wel geeft hij aan dat noten leren lezen je spel kan verrijken, en dat je gemakkelijker zelfstandig piano kunt spelen. Wil je ook na de cursus constant je spel verbeteren? Dan is Cursus 4 zeker een aanrader.

Cursus 4 bestaat uit 7 videolessen. Besteed hier zoveel tijd aan als je zelf nodig vindt. René houdt de stof gelukkig overzichtelijk en vermakelijk. Noten lezen is op deze manier niet ingewikkeld, maar juist een leuke uitdaging.

Bonus Cursus: Een Piano voor elk Budget

In de Bonus Cursus helpt René je het perfecte instrument te vinden, of het nou om een keyboard of piano gaat. Omdat dit grote uitgaven kunnen zijn, is het prettig om het advies van een expert te krijgen. Op die manier voorkom je een miskoop.

René is realistisch, als het gaat om de aankoop van een piano. Hij zal je geen dure instrumenten aansmeren die je uiteindelijk weinig meerwaarde bieden. Wees dus zelf ook niet bang om klein te beginnen. Later kun je nog altijd overstappen naar die vleugel waar je altijd van gedroomd hebt.

Voor- en nadelen Pianoles van René

Iedereen leert op zijn eigen manier. Daarom hebben we het liever niet over voor- en nadelen van een lesstof. Dit is namelijk compleet subjectief. Om je te helpen willen we je toch enkele aandachtspunten geven. Die luiden als volgt:

• Geleidelijk leren: Het is René Knops gelukt om een zeer overzichtelijk en structureel lesplan op te zetten. Hierdoor gaat het leren spelen van piano ontzettend geleidelijk, en bouw je een goede basis op voor de rest van de cursus. Je zult het merendeel van de tijd niet eens doorhebben dat je aan het ‘studeren’ bent!
  • Noten lezen optioneel: Bij de meeste pianocursussen leer je ofwel meteen noten lezen, of wordt het compleet overgeslagen. René laat het aan zijn leerlingen over of ze bladmuziek willen gebruiken, of dat ze het geheel achterwege willen laten.
  • Populaire liedjes: Niets is zo motiverend als het kunnen spelen van je favoriete nummers. René maakt gebruik van populaire hits om je te enthousiasmeren voor het spelen. Deze kun je vervolgens meteen opvoeren in je eigen huiskamerconcert!
  • Community: De community kan ontzettend veel toevoegen aan jouw ervaring met deze cursus. Door met andere leden te overleggen over de stof, kun je veel nieuwe kennis opsteken. Ook is het een geweldige manier om je nieuwe kunstjes te tonen aan een groep mensen met dezelfde interesses als jij.
  • Korte cursus: Volgens René kun je deze cursus in 12 weken afronden, en ben je vervolgens een pianist van hoog niveau. Dit is hoogstwaarschijnlijk een manier om nieuwe leerlingen aan te trekken. Piano leren spelen in 3 maanden klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Helaas is het dat waarschijnlijk ook. Om deze belofte te kunnen maken, houdt René de lesstof beknopt. Wil je meer uitgebreide uitleg? Dan is dit misschien niet de cursus voor jou.
  • Weinig instapmomenten: Er wordt niet duidelijk aangegeven of je op een later moment in de cursus kunt instappen als je al ervaring met pianospelen hebt. Hierdoor loop je tegen herhaling aan die wellicht niet nodig was.
  • Piano leren spelen zonder noten: Traditionele pianisten zullen waarschijnlijk zeggen dat je meteen noten moet leren lezen bij pianolessen. De reden hiervoor is dat je op die manier ‘correct’ piano leert spelen. Dit is zeker iets om te overwegen. Houd wel in gedachten dat niet iedereen de nieuwe Elton John wordt, en dat deze traditionele manier van pianospelen dus absoluut geen vereiste is.

Conclusie: wat is onze ervaring?

Het valt niet te ontkennen dat René een unieke leerstijl heeft. Hij weet elke lesvideo leuk en avontuurlijk te maken, waardoor je niet tegen je dagelijkse oefeningen op hoeft te kijken. Daarnaast houdt de community de cursus interactief. Dit voegt volgens ons ontzettend veel toe aan de leerervaring. Hier motiveren cursisten elkaar om te blijven oefenen.

De cursus Pianoles van René zal je misschien niet omtoveren tot een professionele pianist. Dat is ook niet erg. Je leert vooral plezier te hebben met muziek, en er je eigen draai aan te geven. Ben je op zoek naar een informele manier om piano te leren spelen? Dan ben je hier op het goede adres.

Veel speelplezier!

Pianoflix is dé streamingdienst voor piano & keyboard.

Leer de mooiste pianoliedjes, met online video's die je kunt kijken wanneer je wilt.